Bokrecension - 1986: Vid tidens slut

Jag tyckte verkligen att första boken i serien var väldigt bra men sen tycker jag att dom tappade lite fart. Man märkte att författaren hade en vision och plan för boken. Men någon stans så tappade den ändå lite sin gnista och det kom inte riktigt fram. När ja väl kommer igång och lyssnar på böcker brukar det gå fort för mig att komma igenom en bok, men här drog det ut på tiden. Jag tror helt enkelt att jag aldrig riktigt kom in i den... Elias och Maja är båda väldigt intressanta karaktärer och jag hade nog velat att man fick dyka in i karaktärernas historia mer. Känner att det togs lite förgivet att man skulle förstå hur Maja och Elias känslor utvecklades, det gick från att dom var främlingar till att dom var kära och jag förstår inte hur det gick till. Jag hade också gillat om man hade fått mer bakgrund till Majas alternativa liv. Så egentligen är ju allt som jag tyckte var "dåligt" med boken att jag egentligen hade velat ha mer och mer utvecklade storys. För det jag tyckte var bra var hur själva storyn är uppbyggd de olika delarna och själva slutet där det visade sig att Elias var Diana och hjärnan bakom detta AI system. Jag tycker att den förklaringen blev logisk och hur den "sunda" Elias valde att byta medvetande med AI Elias för att kunna rädda världen. Tyckte också att hela grejen med att dom rekryterade en allierad i 2021 för att få hjälp i framtiden. Tycker även att man där när man insåg att man kunde få hjälp borde lagt upp en tydligare plan. Här känndes det som att dom hoppade rakt in i faran utan att förstå vad som egentligen hände.

Boken finns på storytel