Bokrecension - Sense and Sensibility

Jag hade fått för mig att jag skulle älska att läsa Jane Austen, men då var det tyvärr verkligen inte. Det tog mig hur lång tid som helst att komma igenom boken! Nu kanske jag får skylla mig själv, men jag har som princip, framför allt med svenska och engelska böcker att dom ska läsas på sitt originalspråk. Så självklart gav jag mig hän även denna klassiker på engelska vilket inte brukar vara något problem alls. Hörförståelse på engelska är i stort sett som svenska för mig. Så jag fick mig en smärre chock när jag insåg hur svår engelska det var. Det var meningsbyggnader som var röriga och ord som jag ALDRIG hört innan. Ofta har man hört ord och man kan framför allt förstå dom i ett sammanhang och det kanske jag gjorde här med, men det var på en helt annan svårhetsgrad än vad jag är van vid från tidigare.

Nu i efterhand kanske jag skulle valt Pride and predjudice eftersom jag i stort sätt kan den filmen utantill och det hade gjort det lättare att hänga med i handlingen. Den här boken kunde jag inte på samma sett, jag har sett filmen en gång för väldigt många år sedan och reagerade mest på hur många bra skådespelare som var med i den men kommer inte ihåg handlingen lika väl.

Så mitt tips till er är att faktiskt inte läsa den på engelska. Storyn är ju faktiskt ganska bra i den, men helt ärligt så hade jag varit nöjd med att se filmen igen. Den enda Jane Austen boken som jag kanske kan ge mig på igen är Sandington och det är för att det är hennes sista bok som inte är avslutad och serien som jag såg på fick inte heller ett slut. Så jag är nyfiken på om det finns något mer i boken än vad som fanns i serien för att ge oss en ledtråd till hur den kommer sluta.

#bokrecension #boktips #storytel #senseandsensibility #förunftochhkännsla #janeausten #bokblogg #seriebloggen